Habegär: lakritskola med turkisk peppar

Om ingefäran var förra årets underbara nyhet på julgodisbordet, så kommer här fullträffen för 2010. Lakritskola med turkisk peppar. HABEGÄR, jag vet! Enkelt att göra också, man bara gör såhär:

ingr:

3 dl grädde

3 dl socker

1 dl sirap

1 msk kakao

3/4 dl turkisk peppar (krossad)

2 tsk smör

200g mörk choklad

havssalt (valfritt)

Klä en form, ca 20×20 cm, med bakplåtspapper. Krossa karamellerna i en mortel eller gå loss på påsen med en hammare.

Blanda grädde, socker, sirap, kakao och karamellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock och utan att röra tills smeten klarar kulprovet (117-120 grader om du har termometer). Det tar ca 15 min.

Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kallt att stelna.

Smält chokladen i vattenbad, låt svalna något. Klipp kolan i bitar och pensla på chokladen. Strö lite havssalt på toppen.

9 svar till “Habegär: lakritskola med turkisk peppar

  1. nuy har jag googlat mig hit igen, ska nog trotsa sömnbristen och göra såna här till imorgon.

  2. nu har jag också testat, fick abstinens efter att ha smakat dina. Grymt gott!

  3. Måste prova, det låter jättegott!
    Ulrika

  4. Jösses det lät som godiset från himlen. Måste genast kopiera receptet för att tillreda nät vi väl är på plats i dalum. Mmmmm. Det rinner liksom till i munnen bara jag tänker på det.

  5. Låter helt fantastiskt!

  6. Jag gjorde den kanderade ingefäran förra helgen. Tack för receptet!

    Blev gott, och burken räcker länge eftersom man inte kan äta hela tiden eftersom det är lite starkt.

  7. Åh vad gott, VILL HA jag med. Och nu när du till och med har skrivit hur man gör så måste jag nog testa. Kanske ska passa på när K är på julpartaj ikväll.

Lämna en kommentar